TOUREN IGENNEM LEJRE FORDOBLES FRA 17 TIL 34 KM

 

Foreninge Touren i Lejre har arbejdet benhårdt

på at få lidt ekstra ud af Touren .

Det er lykkedes og det betyder at ruten bliver ændret til vores fordel.

Der var områder af Lejre vi gerne vil vise som ikke var med på den første plan.

Alle ønsker bliver ikke opfyldt men det er specielt at vi kommer rundt om Ledrebrog Slot.

Samlet vil ruten kun blive lidt længere, da der skæres lidt af ruten længere fremme."

 

Her er det nye kort og herunder kan i se ændringerne på runten,

 

Sløjfe rundt om Ledreborg Slot.

Ned af Ledreborg Allé

Til venstre af Lejrevej

Til højre af Bispegårdsvej

Til højre af Kisserupvej

Til højre af Ledreborg Allé, så hele vejen op forbi Ledreborg Slot

Til venstre af Lejrevej, så er de tilbage på den oprindelige rute.

Når de komme til rundkørslen, hvor de skulle til venstre af Munkholmvejen, bliver ruten således.

Ligeud af Hornstrupvej

Til venstre af Karlebyvej,

Fortsætter på Bygaden og Grimshøjvej

Til venstre Vintappervej

Fortsætter af Nordre Ryevej

Til højre af Munkholmvej og tilbage på ruten mod Munkholmbroen.

Indenfor de kommede dage kommer nyt kort og ruteprofil.

Rytterne kører først gennem maleriske landskaber langs fjorde og over bakker for på etapens sidste 20 km at køre over Storebæltsbroen. Når de krydser bæltet, kommer vinden derfor til at spille en helt afgørende rolle. Holdkaptajnerne må således sætte deres lid til holdets kollektive styrke og opofrelsen hos den enkelte rytter på holdet.

Det forventes, at det bliver et opsplittet felt, der krydser målstregen i Nyborg, og at tidstabene får stor betydning for, hvem der må køre videre i den gule trøje, og for det endelige samlede klassement. Sejren kan meget vel gå til en af de stærke sprintere i feltet.

Bag om etapen

2. etape bliver hård fra start til slut. De tre kategori 4-stigninger i Veddinge Bakker efter 62km, 72km og 84km giver lykkeridderne en ekstra gulerod, så der vil være hård kamp fra start om at komme med i udbruddet.

Efter stigningerne drejer rytterne sydpå og ruten snoer sig i 50km ned langs Sjællands vestkyst. Her er der store chancer for side-modvind, der kan splitte feltet allerede inden Storebæltsbroen.

Afslutningen hen over Storebæltsbroen var afgørende for at få Tour de France til Danmark. Tv-billederne af rytterne hen over broen vil gå over i Tour-historien, og dramaet bliver kun endnu større af, at alle ryttertyper i feltet kæmper den dag om enten etapesejr, klassementet, den grønne trøje eller bjergtrøjen – alt er i spil

 

Alex Pedersen, direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark.

Når rytterne efter 178km drejer ind på Storebæltsbroen, kører de straks op over verdens tredjestørste hængebro. De første tre kilometer til toppen af broen stiger svagt indtil rytterne kører 65m over vandets overflade. Herefter går det ned igen, hen over Sprogø og ud på den flade 6,6km lange kamp mod vinden på den flade, men helt åbne vestlige del af broen.

 

Målstregen ligger kun 3km fra broens fod i Nyborg, så kampen over Storebælt vil udgøre finalen, der kan skabe overraskende vindere, store forskydninger klassementet og ikke mindst helt enestående TV-billeder.

Hele dagen bliver en opslidende og dramatisk kamp, hvor udbrydere, sprintere og klassementsfavoritter og hjælperyttere alle er nødt til at give alt, hvad de har.

Se Rolf & Ritter på 2. etape, link fra https://letourcph.dk/oplev-tre-etaper/2-etape optaget af TV2

Tour de France igennem Lejre 2021

Etapen starter om 

i Roskilde

  • Facebook - White Circle
  • Pinterest - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2020 by Knappmann Consult / Fotoknappen